Vochtbalans tijdens het sporten

Het is alweer mei! We hebben al veel mooi weer gehad, maar ik verwacht dat we nog veel meer mooie dagen krijgen! Wanneer de temperatuur omhoog gaat is het goed om extra aandacht te besteden aan je vochtbalans. Je zweet meer en dus moet je meer drinken. Onderschat dit niet! Bij een verlies van 1% lichaamsvocht (zweet) kan je al ongemakken ervaren, zoals maag- en darmklachten. Als je helemaal geen acht slaat op je vochtbalans dan kan het zijn dat je hoofdpijn krijgt, misselijk en duizelig wordt en soms zelfs flauw valt!

Je kunt meten wat je nodig hebt. Dit kan je doen door simpelweg naar je plas kijken. Als het heel licht geel is dan is het goed. Is het donker geel is dan drink je waarschijnlijk niet genoeg! Als je een vitamine B-complex pil neemt dan heb je altijd een donkere plas, dan is deze manier niet handig. Je kunt jezelf ook wegen voor en na een training, en dan 150% van je vochtverlies aanvullen in de 1e 2 uur na inspanning.

Voorbeeld:

  • Voor inspanning 60kg – na inspanning 59kg = 1000 ml
  • Gedronken: 500ml
  • Totaal vochtverlies: 1500ml
  • Aanvullen: 150% x 1500 = 2250ml aanvullen

Voor inspanning drink je water, hypotone drank (0-4g koolhydraten per 100ml) en/of isotone drank (4-8 g koolhydraten per 100ml).

Tijdens inspanning drink je water, hypotone drank en/of isotone drank.

Na inspanning kan je een hypertone drank nemen ( >8 g koolhydraten per 100ml), om naast vocht ook koolhydraten (energie) aan te vullen. Hypertone dranken zijn zogenaamd ‘energydrinks’, maar ook sap, chocolademelk en frisdrank zijn hypertoon. Water, hypotone dranken en isotone dranken zijn ook prima na inspanning!

Hoe meer koolhydraten er in een sportdrank zitten, hoe meer last je kunt krijgen van je darmen tijdens inspanning. Vandaar dat een energiedrank met veel koolhydraten alleen aan te raden is na inspanning. Je kunt sportdranken prima zelf maken, door sap en limonadesiroop aan te lengen. Hoe meer water hoe minder koolhydraten, hoe hypotoner het wordt. Een snufje zout maakt het een prima sportdrank! Goedkoop en minder zoet! Meer weten over sportvoeding? Neem gerust contact met mij op! : www.annetbrons.nl